
For Distribution to C P s

PCC upholds complaint after material obtained under FOI was reported out of context

The Press Complaints Commission has upheld a complaint against the Castle Point Echo after it 
overstated the severity of a hygiene inspector's concern with a local restaurant.

Mrs Shirley Knox, owner of 'Dave's Plaice' fish and chip restaurant, said that environmental health 
inspectors had visited her business shortly after she had taken it over - nine months before the 
newspaper's report. She argued that it was misleading to describe the inspection as "the latest food 
safety report". Moreover, the inspectors' report did not back up the newspaper's claims that the 
restaurant was "filthy" and had been "slammed". The inspectors had referred to one dirty blade on a 
heavy can opener and yet the article reported a "stash of dirty equipment".

The newspaper said that the report from the environmental health inspectors, which it had obtained 
under the Freedom of Information Act, had made criticisms of the complainant's restaurant. 
However, it eventually offered to publish a correction and apology; an offer that the complainant 
rejected.

The Commission concluded that the article was misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) of the 
Code of Practice. It had failed to make clear when the inspection took place and exaggerated the 
inspectors' concerns. The newspaper's offer to apologise was welcomed by the Commission but was 
insufficient to remedy a serious breach of the Code. The complaint was therefore upheld.
This case demonstrated the importance of not taking material obtained under the Freedom of 
Information Act out of context.

To see the full adjudication, which has now been published by the newspaper, click here 

ENDS

For further information please contact Scott Langham on 020 7831 0022 

23 February 2009

1 5 7

MODI 00034955


